Det som göms i snö...

.. kommer upp i tö.. pling, pling !



...liten Jizza hittar gammalt frö ? Eller nåt annat gottigotti :)
Kommer du ihåg Robert Brobergs glada vårsång från... 70-talet ! Eller var det någon annan, som sjöng den sången, och i något annat årtionde ?

Vi var på Wärdshuset Helags i helgen och lyssnade på 70-80 tals musik. Tänk så mycket bra musik som gjordes då, men nu..... eller vad är det som händer !
Kommer du ihåg när vi skakade loss till häftigaste musiken och sedan gick på styrdans med Sven-Ingvars. Vilka kontraster. Det är Norrland.

När jag flyttade till Skåne ville tjejkompisarna höra mig berätta om styrdans och tjejernas och killarnas dans.
De tyckte att det var lustigt att man skulle bjuda upp, och att det stod skyltar som talade om vilka som hade rätt att bjuda upp. Jag såg det som fullkomligt normalt, men blev helt ställd när jag blev bjuden på mitt första knytkalas.
Vad var det ? Jag fick det förklarat, man bidrar helt enkelt med mat till middagen.
Jag inhandlade en halv kyckling och en portion potatissallad som jag ansåg var riktig festmat. Mums till mig !
Jag blev grymt besviken när man skulle lägga upp maten på bordet och alla fick ta !!!!!!!!
Den där halva kycklingen räckte ju inte långt och jag fick käka läskiga linser, bröd (säkert hembakt) salladsblad
vegetarisk gryta och slemmig avocado. Jo, så klart, kalaset var på ett kollektiv !!! Det var ju så på 70-talet, alla skulle bo i kollektiv. Men inte i Norrland.

Sedan var det det här med 1:sta maj, då ska man demonstrera ! Det gjorde alla i Helsingborg, för de var medvetna eller upplysta eller..... Men jag hade aldrig demonstrerat.  Jag fick ta mig en allvarlig funderare över vad JAG skulle demonstrera emot.  Hum.......... inte var man van vid sånt uppe i Norrland. Jag kom inte på något och stannade hemma. Till saken hör att jag tyckte att de hade rysligt fula kläder, och nästan alla en svart/vit prickig sjal runt halsen, sk, Palestinasjal.
(På lovet kom min son hem (18 år) med en sådan virad runt halsen, och jag hör mig själv säga . Snyggt !!!)

Men jag menar eller jag förstår inte, vad är det som händer ??? Håller Norrland på att förändras, vad har styrdansen tagit  vägen, puffärmsklänningarna med stora blommor och oförmågan att tänka kritiskt ?





Kommentarer
Postat av: Fannys matte

Hej!

Ja, men hur mycket "gottigottgott" finns inte att smaka på just nu för små valpar som t ex fimpar, snus och tuggummin.... inte så kul!

Men oj, vilken skön nostalgitripp med styrdans mm som du bjuder på och tänk "Ett litet rött paket med vita snören" m fl Sven-Ingvarslåtar som väcker så många minnen. Glöm aldrig Norrland....

Må så gott!

2009-04-21 @ 23:16:46
Postat av: Kattis

styrdans vet jag inte riktigt vad det är...men i mörkaste småland hade man alltid resebrännvin med sig när man skulle ut och dansa...den traditionen tog ju jag och kompisarna med oss hit till sthlm....det var bara det att resan tog kanske 20 min med tunnelbana,,,mot 2.5 timme eller mer där hemma:-)))))

2009-04-22 @ 07:58:49
URL: http://www.tibbeflickorna.com
Postat av: Lena

Ha, ha , ha, ja det var tider ! Resebrännvin låter jättegott;) Man får lära sig mycket när man flyttar till storstan !!

2009-04-22 @ 22:06:18
Postat av: Lissen

Förra helgen gumman var jag på styrdans gumman, i Parken. -den här kvällen var det demokratiskt dans, men det är lite ovanligt.

Det här med att demonstrera har ju minskat. Är vi mindre engagerade eller.....

Roligt inlägg vännen.

Kram och ha en skön dag!

2009-04-27 @ 14:56:26
URL: http://lissento.blogg.se/
Postat av: Anonym

Haha jag som även hatade styrdans eller som jag döpte om det till hasadans. Man fick ju hasa runt med dom här fulla beväringarna som kom från stora staden Göteborg eller Stockholm! Nej tacka vet jag disco!Där bestämde man själv hur takten skulle hållas utan att släpa runt på 70 kilo (folk var mindre på min tid oxå)dökött.

2009-04-28 @ 21:17:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0