Blåbär !

Blåbären har börjat mogna nu. De ska vara fantastiskt nyttiga och bota alla slags krämpor och sjukdomar.
Antioxidanter, du vet !

På promenaden tog jag med valparna och Titti och en liten hink. Jizza fick stanna hemma tillsammans med Crizpi, som agerade sällskapsdam. Jizza är i höglöp och man vet ju aldrig......................
Blåbär skulle plockas, mums.



Förr om åren när barnen var små så var de med på bärplockningen.
De åt ur hinken, fick en egen kvist att äta ifrån, tultade runt i riset.

Nu följer vovvarna med och de är lika intresserade ! Maya och Klara stoppade ner sina nosar i hinken och provsmakade, inte så illa. Titti deras mor, tycker också om blåbär. Men hon plockar själv från kvistarna.
Valparna fattade snabbt galoppen och lärde sig snabbt att plocka från kvistarna de också.

Det var varmt och fuktigt, klibbigt låg kläderna mot kroppen. Jag plockade några deciliter sedan insåg jag att bären var ganska så små och att de behöver ytterligare några dagar på sig innan de är helt mogna ;) Det skulle nog börja regna också.
Jamen, då kunde vi bara traska hem igen !

Det räckte till en paj, jättegod blev den.
Jag gör alltid smulpaj med havregryn, det blir godast så. Mycket socker och smör ska det också vara.

Kommentarer
Postat av: Sussie

mmmm....känner hur gott det doftar och hur gott det smakar!

2009-07-24 @ 23:24:08
URL: http://bullmamman.bloggagratis.se
Postat av: AnnSofi

Mmmmm älskar blåbärspaj. Med vaniljsås.

2009-07-25 @ 20:17:30
URL: http://www.marrics.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0