Känsla

Att våga lita på sin magkänsla kan faktiskt vara svårt, men övning ger färdighet heter det ju.

Den här sommaren har lärt mig så mycket om hästar och om mig själv. Att vara i nuet, känna av, läsa in och försöka. Jag stapplar fram i blindo men en del dagar bara flyter det på. Idag var det en sån dag.
Att helt förutsättningslöst hälsa på Catch på stallplanen, vänta på hans reaktioner och slappna av.
Förbereda i stallet, maten, grimma osv. Han vet vad som väntar, MAT och sedan lite utmanande och som jag hoppas, roliga övningar ! Catch kan vara lååångsam, men ger jag honom den tid han behöver för att starta upp så har jag det dubbelfalt tillbaka sedan.

En liten promenad till paddocken, små lätta övningar som jag vet att han kan klara. Bara repgrimma och grimskaft. Lite lätt longering i skritt och trav, fina lugna ökningar och avsaktningar, tom. varvbyten gick bra. Sedan flög faan i mig, provar öppna och sluta också nu när han kändes så fin.
Med endast repgrimma och grimskaft gjorde vi övningarna !!!!!!  Han var såå duktig, visst hade jag kunnat ställa mer krav på formen men det kändes inte viktigt, det som var viktigt var att jag lyckades behålla ledarskapet hela vägen och han bjöd verkligen till.  Matte var så glad.

Sedan tog vi lilla skogsrundan, där jag vet att han trivs och känner sig trygg. Husse lyfte upp mig så att jag kunde hänga över honom och han stod helt lugnt och käkade. Försiktigt, försiktigt lyfte jag benet över ryggen på honom.... och där halvsatt jag. Då lyfte han upp huvudet för att se vad det var för otyg som klängde där. -Jasså var det bara du, sa han och bet i min känga, på båda sidor försäkerhetsskull. - Nu går vi sa husse, och jag fick rida min ponny för första gången ! Han kändes så stadig, efter ca 100 meter stannade vi och jag hasade av. LYCKA, JUBELLYCKA, VILKEN KÄNSLA !
Tänk att jag vågade, fast det kändes så naturligt och jag var inte rädd, det förvånar mig.

Ja, det var min magkänsla som sa mig att det var dags och i den miljön.


Kommentarer
Postat av: AnnSofi

Heja!!!

Härligt när magkänslan är rätt!

2011-11-09 @ 16:00:37
Postat av: Frida

Helt rätt att du litade på din magkänsla och intuition! Jag är så glad för din och Catchs skull!

2011-11-09 @ 21:01:07
URL: http://fridanygren.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0