Mjuk snäll mule



Hittade den här bilden på Catch som jag fick av den tidigare ägaren. Här är han 2 år och ser ut som en liten bebis. En glad bebis !

Nu tror jag att vi har hittat tillbaka till glädjen igen efter diverse problem med hovarna och därtill stelhet och ömhet. Både hör och ser att han kan vila i steget nu, slappna av och njuta. Det har tagit tid för oss att lära känna varandra och nu händer det något litet gott varje dag.

Jag har hela tiden tyckt att han har haft en hård mule men inte tänkt något mer på det, det ska väl vara så (på en ponny). Det var först igår kväll när jag pysslade med honom som han mjukt sökte min kontakt med mulen, snusade, "mufflade" och smakade lite försiktigt på mig. Inte bufflig på något sätt, sedan fick han tag på borsten och lekte en stund med den. Det fick han göra, tyckte att det var ok. Han kan faktiskt vara lite lekfull !

Idag har jag varit ledig och solen har lyst denna sena november dag. Jag, Catch och Titti promenerade bort till ridbanan för att träna Parelli en stund, en liten favorit syssla som vi har ;)
Titti har en särdeles förmåga att bli sittandes framför Catchs hovar när vi går, utan att bry sig i att han kan hur lätt som helst kliva på henne. Idag hände det, jag tittade rakt fram och uppmärksammade inte det men... det gjorde Catch som blev stående mitt i steget så att jag hann fösa undan Titti med pisken. Kan bara nämna att Catchs stora favorit inte är Titti, men han har ivf. slutat  att försöka nafsa efter henne om hon är för nära. Han bryr sig inte längre, eller så har han börjat gilla henne ;)
För det mesta snor Titti runt hans bakben, in i svansen och ut. Skönt att ha en häst som inte är det minsta bakskygg.

Nu sätter jag all fokus på avslappning i träningen, för oss båda. Vi tränar lite av varje och bäst går det med en kort grimma så idag fick han omväxlande gå ut till höger respektive vänster om mig när jag backade. Ut till höger går hur bra som helst, vänster är svårare men jag fick tillslut ett hyfsat svar.
Ny övning idag var att flytta honom i skänkelvikning utefter staketet. Inte vet jag hur man gör från marken men jag gav små förhållningar i grimskaftet och "knuffade" honom i baken när han lyfte det inre bakbenet, ha ha ha. Undrar vad F säger om det ?? Vad jag vet är att hon inte "knuffade " sin häst när hon visade mig .
Så snart "min" instruktör är klar med sina studier så ska inridningen börja på allvar. Nja, insittningen snarare, allt enligt Parelli. Så spännande.


Kommentarer
Postat av: LissenTo

Han börjar bli din kompis Catchen när han bufflar mjukt. Måste vara bästa hösten för att träna honom



Det är samma när man dansar, vänstervarvet är mycket svårare. I alla fall för mej och så Catch :-)

2011-11-21 @ 22:19:59
URL: http://lissento.blogg.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0