Bullar på jäsning !

Nu är vi på plats i Ljungdalen efter drygt två timmars resa hit. Crizpi inbäddad i täcke i mattes knä myste och sov mest hela tiden. Väl framme konstaterade vi att det var kallt, mycket kallt, -20 grader !
Men herreguuud så kallt.
I Östersund var det bara 2 minus. Vi var inte ordentligt klädda kan jag konstatera. Husse utan mössa och vantar fick starta traktorn, sätta på bogserlinan och dra upp oss i vår bil. Det är rejält brant upp till lägenheterna och det var inte plogat !!!!! Vilket drama, Citroenen gick inte att styra och det var bara att hålla i ratten och hoppas på det bästa.
Det gick bra...phuuu.
Snabbrastning av hundarna och sedan in i stugvärmen. Packa upp alla grejer, det är inte lite. Fick jag med mig allt ? Valplåda, slöa saxen, tråd till navelsträngen, termometern, vågen, värmedynan, cellstoff, mjölkersättning (omutifallatt), foder, kamera, telefon, laddningssladden, datorn och så resten. Var det något jag glömde ?

Nåväl, objektet för min ömma låga sover mest, vilar och slappar, ovetandes om vad som komma skall ;)


Jo, jag har också bullar på jäsning, med russin i då. Det är mycket längesedan jag bakade, hur var det nu jag brukade göra...hum... jo, det sitter i ryggraden.

Degen är avsmakade och det var gott, ojästa bullar, mums !

Men ingen bakkavel hade jag, det fick bli en vinpava istället. Inget pärlsocker heller... blandade bara i lite vaniljsocker, för sött ska det vá. Nu återstår bara penslingen, oj hjälp, ingen pensel heller !! Men lite toapapper har jag (oanvänt såklart, vad tror du om mig ?) det knölar jag bara ihop, doppar i ägg och vaniljblandningen... sedan är det bara att dutta på bullarna. Hi hi hi... vad var det Kajsa Warg sa ?

Men bullarna blir mycket finare med pärlsocker.

Resten av hundgänget har fått ett litet ben att gnaga på !

En älgskånk, till allas förtjusning, utom Titti som tycker att den är skrämmande ? Konstigt, hon som var så duktig på spår i fjol ? Fast då var det en rådjursskånk, är det skillnad ?

Nu ska bullarna avsmakas, och du.... har du vägarna förbi så titta gärna in på en kopp java.




Kommentarer
Postat av: LissenTo

Hej lilla gumman.

Huvaligen vad kallt det låter. Men nu har du väl letat upp mössor och vantar till er.

den där backen kommer jag ihåg, brant är bara förnamnet.



Det var länge sedan jag bakade kanelbullar, det är ju så härligt med doften av nybakt.

En riktig Kajsa Varg har du väl alltid varit, fixar det mesta på bästa sätt!

Fast det är snyggt med pärlsocker på!

2009-12-04 @ 09:15:11
URL: http://lissento.blogg.se/
Postat av: ingre zack

hej på dej kennelkonditor.



Att du fått till goda bullar förstår jag, hoppas du får många gäster.

Betr. backen

den är lätt som en plätt att ta sig uppför, gör så här: lämna bilen nedanför backen. Spänn för hundarna, hämta din ackja,lasta den och locka med godis, så springer dom av själva sjutton! Jag ser att det är bättre om du hämtar ackjan innan du spänner för hundarna. vad jag förstår behöver dräktiga tikar rejält med motion, så detta recept är mumma för Crispie.Ack ja!

Usch, i morgon är det kalas igen. Det ska bli jätteroligt.

P.o.k

2009-12-04 @ 22:26:56
Postat av: kicki i sundsvall

herregud Lena vilket jobb tur att bilen kom upp ja det gäller att ha tålamod, spännande när det blir dags för crizpi är det snart? ha en fortsatt trevlig dag i Ljungdalen.

2009-12-05 @ 12:11:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0