Dag 6

Idag hade jag en stark buffel att jobba med. Kul ? Not !

Det var länge sedan som han behandlade mig som en vante, men idag var det så. Mycket vilja i boxen och på stallgången. Jag måste be käre maken att hjälpa mig med stängningen till boxdörren, jag får inte igen den ordentligt. Catch tar lite sats och trycker upp den lätt som en plätt.

Pigg och viljestark var han på vägen till ridbanan. Det tycker jag inte om, speciellt det sistnämda.
Ett hårt grepp i repgrimman så att han inte kan vända in huvudet mot mig och sticka tillbaka till stallet. - Kom nu, och bestämd så mycket som jag vågade. Ska han explodera ?
Nej, det gjorde han inte och vi kom fram utan missöden.
På ridbanan fortsatte han att buffla men var riktigt duktig på sidvärtesrörelser utefter staketet.
Jag gick en bit bakom, det funkade ändå. Ville ju inte vara för nära OM han skulle få för sig att lessna på mig ;)
Även på volten imponerade han och flyttade snällt utåt när jag "bad" honom, eller tryckte närmare bestämt.
Idag hade han energi både uppåt och neråt, det har vi inte sett tidigare. Superfin trav har han också ! Eftersom han hade så mycket med energi så fick han prova på lite galopp också. I vänster varv. Svåraste för honom men det gick bra. Men han protesterar och kastar med huvudet och försöker DRA av och till.

Jag bad Frida följa med mig tillbaka till stallet för att få lite tips och vara mitt stöd.
Han måste gå först och jag befinner mig i skänkelläge. Som det blir när jag rider honom. Rätt vad det är så stannar han, men då ryggar jag honom med hjälp av linan. Skaka, skaka och skaka och tänk det fungerade ! Sedan framåt.
Fast största problemet är att gå från stallet. Fast det tar vi nästa gång !

Rätt nöjd ändå, han slutade buffla och jag fick se härlig trav och en liten galopp :))

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0