Dag 8

Dag 8, har vi bara tränat i 8 dagar och kommit så långt ! Jag fattar ingenting, men roligt är det allt.

Efter sista promenaden, då Parelli Frida gav mig nyttiga tips om att hålla Catch i schack genom att påkalla hans uppmärksamhet, då han blir okoncentrerad och vill dra. Så gav vi oss iväg till paddocken för ytterligare ett pass.

Jag går i sadelläge och han går fritt i grimskaftet. Lite tjafs, jag blev tvingad att greppa grimman och ge honom en klatsch med spöet. Resultat, han markerar och vill kicka mot mig. Men bara en gång och sedan gick vi (jag) med bestämda steg till ridbanan. Efterhand accepterar han och går lugnt och trevligt bredvid mig. Jag gick i skänkelläge och han i löst grimskaft. Toppen !

Väl på ridbanan visade han mig allt som han lärt sig under de tidigare passen, voltarbete, sidvärtesrörelser, öka och minska farten. Tjoho.... han körde sitt race kan man lugnt säga.
Det var absolut inte min plan. Min tanke var att han skulle göra detta, men när jag bad honom.

- Interesting...... vad gör jag nu ?

Jag gjorde ingenting.... gick bara lugnt efter och bredvid Catch, lät honom hållas. Ett sånt där läge när man inte vet om man gör rätt. Tidigare kunskaper har gång efter annan betonat vikten av att bestämma över pållen. Viktigt med ledarskap. Han fick göra som han behagade.

Tillslut ledsnade han och blev lugnt stående. Då kommer vår instruktör och får se en lagom adrenalinstinn ponny med huvudet i behåll ;)
Nu kan vi börja arbeta. repetera, och där vi försöker undvika allt som får honom att "tända" till. Vi hittar knapparna, det gäller att ha lagom gas och broms.
Grand final....... vi provar med en galopp säger Frida nu när han verkar så lugn. 
Sagt och gjort, ut på spåret och jag han knappt tänka galopp förän han fattade en as bra galopp. Ett frö är sått och det nöjde vi oss med.
Som du märker skriver jag "vi" hela tiden men det är Parelli Frida som vet när vi ska bryta eller köra på ;))  Hi Hi !

Vi provade även med två grimskaft, ett på vardera sida, han följer mig trevligt både i skritt och trav, inte ett dugg bufflig.

Jag är mer än nöjd.
Så viktigt det är med en tränare att ventilera sina funderingar med också.
 


Kommentarer
Postat av: Christer

Hej syrran!

Läser dina inlägg i bland....synd bara att man inte hänger med i facktermerna :-) men det är säkert intressant för den kunnige.

sadelläge,grimskaftet,skänkelläge,voltarbete, sidvärtesrörelser,mm

Ska bli kul att se dig rida till våren, för jag antar att inget av termerna innebär att du rider?

kram på dig!

2012-01-10 @ 20:32:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0